De logistiek van een formule 1-verhuizing

Voordelen van verhuizen tijdens de feestdagen
Voordelen van verhuizen tijdens de feestdagen
20 november 2019
Tips om je huis verkoopproof te maken
4 december 2019
Logistiek van een formule 1 team

Het Formule 1-seizoen komt aankomend weekend ten einde tijdens de GP van Abu Dhabi. Voor de start van deze race is al bekend dat Mercedescoureur Lewis Hamilton het kampioenschap heeft gewonnen. Toch is er nog genoeg spannends te zien tijdens de race. Onze eigen Max moet nog zijn best doen om zijn derde plaats te verdedigen. Na Abu Dhabi  hebben de teams zo’n drie maanden de tijd om zich klaar te maken voor het seizoen van 2020. Ze hoeven dan niet meer iedere twee weken naar een ander continent te vertrekken voor een race. Dit is voor de teams iedere twee weken immers weer een flinke verhuizing. Olav Mol vertelt in zijn boek ‘Zo werkt de formule 1’ meer over deze logistieke uitdagingen, maar wij lichten in deze blog vast een tipje van de sluier op.

Een logistieke puzzel

Veel sportcompetities worden binnen hetzelfde land, of in elk geval hetzelfde werelddeel gespeeld. De Formule 1 wordt echter op vijf verschillende continenten gereden. Dit jaar hebben de verschillende teams en hun personeel zo’n 160.000 kilometer afgelegd. En de auto’s, brandstoffen en ander materiaal reisden met hen mee. Om ervoor te zorgen dat alle spullen op het juiste moment op de juiste plaats zijn, worden vrachtwagens, vliegtuigen en schepen ingezet. En jij dacht dat de logistiek van jouw verhuizing ingewikkeld was!  

logistiek formule 1

Ter land ter zee en in de lucht

De meeste teams hebben Engeland als thuisbasis. Hier staan de fabrieken en worden nieuwe auto’s ontwikkeld. Iedere twee weken moet een nieuwe internationale verhuizing worden georganiseerd. Wanneer een GP binnen Europa plaatsvindt wordt het materiaal per vrachtwagen vervoerd. Voor de Grand Prix in Australië, Azië, en Noord- en Zuid-Amerika vertrekken zeven privévliegtuigen met ieder 125 ton aan vracht naar de locaties. Voor ieder team wordt een cargobox ingeladen met materiaal en verzegeld afgesloten. Alles om ‘gluren bij de buren’ te voorkomen.

cargo vracht

Ik ga op reis en ik neem mee

Het is logisch dat ieder team zijn eigen auto’s en banden meeneemt naar de races. Maar er komt meer kijken bij de logistiek van een Formule 1-verhuizing. Voor veel onderdelen worden reserve-exemplaren meegenomen. Je kunt hierbij denken aan extra chassis, motoren, vleugels en computers. Naast deze noodzakelijke onderdelen, zijn er ook onderdelen die makkelijker vervangen kunnen worden. Gereedschap, het motorhome en televisieschermen worden per zeecontainer vervoerd. Deze komen tijdens het seizoen niet terug bij de fabriek, maar gaan na afloop van de race door naar een volgende stop.

Max Verstappen

Om ervoor te zorgen dat het materiaal, de coureurs en al het andere personeel overal op tijd zijn heeft ieder team een eigen ‘verhuisbedrijf’ aan logistiek medewerkers in dienst. Wij kijken uit naar de ontknoping van de formule 1 aankomend weekend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *